Fånga deltagarnas uppmärksamhet med en extern föreläsare på konferensen

Alla företag, inom alla branscher, anordnar regelbundet konferenser och olika typer av evenemang där ambitionen är att utveckla verksamheten på något vis. Men att fånga deltagarnas uppmärksamhet och engagera dem kan ibland vara lättare sagt än gjort.

För att säkerställa att budskapet tas emot av deltagarna på bästa möjliga sätt, och bringa en rejäl energiboost till organisationen, kan en god idé vara att boka en extern föreläsare.

En konferens med inslag där en professionell föreläsare talar är ett väldigt effektivt medel om man vill engagera deltagarna. En av de största fördelarna med att ta in en extern föreläsare är att åhörarna generellt blir mer uppmärksamma när scenen intas. Vilket resulterar i att budskapet når fram på ett annat sätt än om exempelvis en chef eller en kollega talar. Dessutom kan det vara skönt med någon annan som håller i taktpinnen ett tag.

Därför är det bra att fundera över vilken nivå du vill att föreläsningen ska ligga på. Här är några frågeställningar du bör ställa dig när du ska boka en en extern föreläsare till konferens:

Vilket budskap vill du förmedla?

Fundera över vilket budskap du vill förmedla med konferensen och därmed vill att föreläsaren ska fokusera på. Att ta in en extern föreläsare ska förstärka det du vill att deltagarna ska tänka och känna.

Det är viktigt med stringens och att föreläsaren passar med budskapet som du vill förmedla. Därför är det nödvändigt att ta en närmare dialog med den tilltänkta föreläsaren för att säkerställa att personen i fråga faktiskt är rätt för ändamålet.

Vilken effekt vill du uppnå?

Planerar du att arrangera en hel konferensdag med olika föreläsare kan det vara en smart idé att varva interna personer, med externa föreläsare för bäst möjliga effekt.

Att en intern person talar är mest lämpligt då det exempelvis handlar om idéer, strategier eller affärsmål som ni tillsammans ska uppnå. Men med en extern föreläsare tillför du på ett effektiv vis något nytt, intressant eller inspirerande.

Nå, ska jag välja en celeber föreläsare eller går det lika bra med en mindre känd sådan?

Överväg andra alternativ till kända personer. En känd föreläsare kan förvisso bidra till att stärka ert företags varumärke för att vidare attrahera nya kunder eller leverantörer som ni är intresserade av att samarbeta med. Dock kan en mindre celeber föreläsare ofta göra en minst lika bra insats – och till en avsevärt lägre kostnad.

Det viktigaste är att hitta en föreläsare som har både kunskap och kan inspirera. Kända föreläsare uppskattas ofta, absolut, men hur som helst är det de som lyckades med helheten som blir ihågkomna.

Hooks Herrgård samarbetar med några av Sveriges främsta föreläsare, vilka berör ämnen som: kommunikation, inspiration, försäljning, ledarskap, stresshantering, hälsa, mental träning och teambuilding.

Behöver du hjälp att identifiera den bäst lämpade föreläsaren för din konferens kan vi alltid hjälpa dig. Vi hjälper dig att boka allt från färgstarka tv-personligheter, till specialister inom något av ämnesområdena ovan.